Co se právě děje

Nehybné nádraží hýbe Brnem

O přesunu nádraží se mluví v Brně už celé jedno století. A ačkoliv se samo nepohnulo ani o píď, Brnem hýbe zejména v posledních letech dokonale. Hýbe náladami cestujících, hýbe emocemi dopravních odborníků a hýbe žlučí současného vedení města, zejména pak té části, která vidí svět zeleně.

Tito na aktivistickou základnu napojení náměstci a radní se v minulých letech mnohými více či méně podpásovými způsoby snažili přesvědčit všechny kolem sebe o nutnosti nádraží ponechat tam, kde je, případně jej posunout jen minimálně. Podle nich je nádraží v centru prostě nutnost, další argumenty neberou a ve své rétorice nehodlají přestat. A to ani poté, co se od této varianty odklánějí i odborníci, se kterými v podpoře varianty pod Petrovem Martin Ander a další nejspíš počítali. Řeč je o třeba o Kanceláři architekta města, která vznikla právě na popud nových partnerů v brněnské koalici – Zelených, Žít Brna a Pirátů. Mnozí tak předpokládali, že se právě tato instituce vyhraní proti přesunu nádraží do polohy varianty Řeka. A ono se stalo přesně to opačné. Začátkem ledna totiž městský architekt Michal Sedláček oznámil, že pro Brňany je přínosnější nádraží v odsunuté variantě a je také jednodušší ji zrealizovat.

Reakce na tento postoj ukazuje, jak jsou aktivisté za roky blokád a obsesí zaslepeni. Nedokáží si přiznat, že jiný návrh je výhodnější pro obyvatele Brna a tasí z rukávu další zdržovací taktiku v podobě dalších expertních analýz, tentokrát v podobě posudků vypracovaných čtyřmi vysokými školami. Což o to, práce jsou to vskutku zajímavé. Škoda jen, že zadání těchto posudků vzešlo z iniciativy Martina Andera a vzhledem k jeho veřejně známému názoru na odsun nádraží se určitě nedá mluvit o nezaujatém přístupu. 

Máme za sebou dvě neplatná referenda na toto téma, současnému vedení brněnské radnice to je ale pořád málo. Přichází další zbytečný krok, tentokrát pod hlavičkou sociologického průzkumu, který má zjistit názor občanů. Jsem zvědavý, co bude následovat, pokud i lidé potvrdí, že chtějí nádraží u řeky. Nebo bude i otázky do dotazníků formulovat zelené vedení města a tento výsledek už dopředu vyloučí? 

Názor sociální demokracie je v tomto konzistentní už roky. Jednoznačně podporujeme řešení nádraží v odsunuté poloze, která městu otevírá daleko větší možnosti rozvoje. Můžeme hovořit o průjezdu vysokorychlostních vlaků, prostoru pro rozvoj centra města a na něj navazujícího území či dalších argumentech, kterých za poslední desetiletí zaznělo mnoho. Jak jsme se ale přesvědčili, někteří politici nechtějí slyšet ani vidět nic, co se odchyluje od jejich názoru a jejich cílem je donekonečna debatovat. Pojďme to tedy zjednodušit: Chceme nové nádraží a chceme ho začít řešit. Teď.