Co se právě děje

MHD zdarma nepomůže? Šíp v populistově srdci

Jak proekologické strany na radnici (ne)bojují se smogem

Už třetí zimu za sebou jsou ve vedení Brna „proekologické“ strany – Zelení a Žít Brno. Dalo by se říct, dost času na to, aby jejich představitelé pochopili, že v tomto čase lidé topí a tím pádem ve spojení s dalšími neblahými vlivy je právě v tomto období nejčastější výskyt smogu.

Dvě předchozí zimy se to jakžtakž zvládlo, zima nebyla tak tuhá, takže se asi na předvolební sliby spojené s čistým ovzduším poněkud pozapomnělo. Ale ouha. Letos přišel smog. Jak tedy pohladit duši voličům, aby náhodou nezačali pátrat, proč se v předchozích letech pro zkvalitnění ovzduší kromě zřízení několika monitorů nic nedělo? Co tak nabídnout městskou hromadnou dopravu zdarma, dost revoluční krok na to, aby se toho chytla média a zase budeme ti hodní. 

Vyskytnul se ale problém. Podle odborníků, se kterými bohužel populisté moc často nepočítají, je vliv několika řidičů měnících svůj vůz za tramvaj zanedbatelný.  Takže MHD zdarma se nedočkáme. Nebude to náhodou podobně populistický případ jako zavedení nízkoemisních zón, které náměstek Ander po někdejším vedení města požadoval už v roce 2011? Kdyby to byl tak dobrý nápad, proč už to dávno neprosadil? Nečinnosti magistrátu v oblasti péče o ovzduší si všimly i ekologické organizace, od kterých za tento přístup vedení města schytalo na vysvědčení čtyřku.

Řešení je přitom nasnadě. Auta v takovém množství, aby to ovlivnilo kvalitu vzduchu ve městě, z centra neodvede MHD zdarma, ale zajištěná průjezdnost městem a zprovozněný městský okruh. Na ten si budeme muset ještě chvíli počkat, ale co se týče zkvalitnění a zrychlení dopravy ve městě, tady magistrát poněkud zaspal. Od roku 2014 nebyla zahájena žádná velká oprava brněnské komunikace. Neříkám, že rekonstrukce těchto tepen dostane všechna auta z města, ale nové dopravní řešení minimálně urychlí provoz a sníží tak riziko kolon.

Současné vedení města má ale nejspíš jiné plány. Nemůžu zapomenout třeba na zajímavou myšlenku parkovišť typu Park & Ride, kterou chce vedení města přimět mimobrněnské řidiče k tomu, aby zaparkovali na okraji města a do práce pak jeli MHD. Podobné parkoviště funguje už u Ústředního hřbitova. Jeho vytíženost 10 – 17 % však nějaký reálný odklon dopravy z centra příliš nedokazuje. Podobných případů „kvalitního“ dopravního řešení by se ale zcela jistě našlo víc. 

Někteří lidé ve vedení města, a obzvlášť ti zodpovědní za životní prostředí a dopravu, by se místo honění politických bodů populistickými nápady, měli věnovat práci pro Brno a zabývat se projekty, které skutečně ovzduší pročistí.

 

Další informace k tématu v médiích:

MHD zdarma nebude: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brno-opet-zahalil-smog-meteorologove-doporucuji-nevetrat-a-nesportovat-20170213.html

Martin Ander požaduje emisní zóny: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/emisni-zony-jsou-zbytecne-tvrdi-brno20110325.html

Ekologické organizace oznámkovaly magistrát: http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/radnice-v-brne-ma-od-neziskovych-organizaci-ctyrku-za-ovzdusi

Projekt Park & Ride a vytíženost parkoviště u Ústředního hřbitova: http://brno.idnes.cz/brno-doprava-park-and-ride-zachytna-parkoviste-flj-/brno-zpravy.aspx?c=A170128_2302147_brno-zpravy_krut